Ce drepturi ai în relația cu recuperatorii de credite?
Din martie 2024, activitatea recuperatorilor de credite a devenit reglementată, ca urmare a transpunerii în legislația națională a unei directive europene.
Cu această ocazie, au fost impuse o serie de reguli pentru recuperatorii de creanțe, pentru a preveni abuzurile asupra debitorilor.
Reguli de comunicare cu clienții
OUG nr. 15 din 2024 stabilește următoarele obligații legale pentru firmele de recuperare în relația cu debitorii:
- Trebuie să acționeze cu bună-credință, în mod echitabil și cu profesionalism
- Trebuie să ofere debitorilor informații care să nu fie înșelătoare, neclare sau false. Astfel, se elimină cazurile când clientul este speriat cu posibile acțiuni în justiție, pe care firma nu intenționează să le inițieze sau cu efecte financiare disproporționate ca urmare a neplății datoriilor
- Trebuie să respecte și să protejeze informațiile personale și dreptul la viața privată a datornicilor. Prin urmare, devin interzise acțiunile prin care recuperatorii informează vecinii, angajatorul, colegii de serviciu sau alte persoane apropiate, pentru a constrânge clientul să achite datoria
- Trebuie să comunice cu clientul într-un mod care să nu constituie hărțuire, constrângere sau influențare nejustificată. În consecință, vor fi interzise amenințările, telefoanele repetate la ore nepotrivite sau vizite repetate la domiciliu cu scopuri de intimidare a clienților.
Poți solicita oricând detalii despre datoria ta
Consumatorul are dreptul să obțină oricând la cerere o informare completă cu privire la datoria care decurge dintr-un credit neperformant. Mai mult, la o orice cesiune a creanței și înainte de prima colectare a datoriei, societatea recuperatoare trebuie să-i furnizeze clientului o informare completa cu privire la datorie:
- Când a avut loc cesiunea datoriei
- Identitatea și datele de contact ale societății care a cumpărat datoria
- Un punct de contact de la care clientul să poate solicita mai multe informații
- Informații cu privire la sumele datorate de client la data informării, prezentând detaliat principalul, dobânzile, penalitățile și alte costuri permise.
Cum poți reclama un recuperator?
În cazul în care recuperatorul are un comportament care nu respectă obligațiile legale, poți face reclamație la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care este autoritatea responsabilă cu autorizarea și supravegherea activității recuperatorilor de credite.
Cercetarea reclamațiilor se va face cu respectarea confidențialității datelor, de către o echipă de control. Aceasta are atribuția de a repune în drepturi debitorul, dacă se constată că reclamația este justificată. Sancțiunile aplicate vor fi proporționale cu gradul de pericol social al faptei și pot ajunge la contravenții de 100.000 lei și retragerea autorizației de funcționare.
Calculatoare
Ghiduri
Alege un subiect pentru a descoperi mai multe sfaturi utile
Nu am găsit niciun articol pe acest subiect.