Ce este indicatorul PER și cum îl folosim?
Atunci când investim într-o acțiune listată la bursă este important să evaluăm oportunitatea unui plasament. PER este unul dintre indicatorii cei mai folosiți în acest scop.
Cum se calculează PER?
Indicele PER se calculează ca raport între valoarea de piață a unei companii și profitul anual (așa cum reiese și din denumirea sa în engleză - Price To Earning Ratio).
Valoarea de piață este estimată în funcție de cel mai recent preț de tranzacționare al acțiunii respective.
De exemplu, daca acțiunea unei companii se tranzacționează la bursă la un preț de 10 lei, iar societatea a emis 1 milion de acțiuni, atunci valoarea de piață a companiei este de 10 milioane lei.
În calculul profitului, este folosit profitul net realizat de companie în ultimele 4 trimestre, conform celor mai recente situații financiare publicate. De exemplu, dacă o companie a publicat rezultatele financiare pe primul trimestru, se ține cont de profitul realizat în ultimele 3 trimestre din anul anterior și profitul din primul trimestru al anului curent.
Revenind la exemplul anterior, dacă societatea a realizat un profit anual de 1 milion de lei, atunci indicele PER va fi de 10 ( 10 milioane lei / 1 milion lei).
Cum interpretăm indicele PER?
Din punct de vedere economic, indicele PER măsoară numărul de ani în care un investitor își va recupera investiția. Cu cât indicele PER este mai scăzut, cu atât acțiunea este mai atractivă, deoarece îți vei recupera mai rapid investiția. În schimb, o acțiune cu un PER înalt este mai puțin atractivă, deoarece îți vei recupera banii mai greu.
În exemplul dat, un investitor va avea nevoie de 10 ani pentru ca investiția sa în acțiuni să se recupereze din profitul net realizat de companie.
În general, o companie cu indice PER mai mic de 5-7 este considerată subevaluată, iar un PER mai mare de 15-20 poate semnala un activ supraevaluat.
Indicele PER este util atunci când comparăm companii care activează în același domeniu. Având în vedere că ambele companii sunt expuse unor riscuri similare la nivel de activitate, indicatorul este mult mai relevant și ne permită să identificăm posibile oportunitățile de investiții.
Indicele nu ține cont de evoluțiile viitoare
Este important să avem în vedere că indicatorul este calculat pe baza performanțelor financiare din trecut ale companiei. În schimb, prețul unei acțiuni la bursă este puternic influențat de percepția investitorilor cu privire la rezultatele viitoare ale companiei.
Prin urmare, dacă o companie se așteaptă să-și extindă activitatea în viitor și să obțină profituri mai mari, investitorii vor accepta să evalueze acțiunea la un preț mai mare, ceea ce face ca indicele PER să crească.
În schimb, dacă profitabilitatea unei companii urmează să sufere un declin în următoarea perioadă (cum ar fi probabilitatea crescută a unei recesiuni), prețul de tranzacționare va suferi o corecție, chiar dacă profitabilitatea curentă - conform celor mai recente situații financiare – este încă atractivă. Într-un astfel de scenariu, indicele PER se va plasa la valori mai scăzute.
Prin urmare, este important să interpretăm indicele PER ținând de contextul pieței pe care o companie activează și de situația economiei în ansamblu.
Calculatoare
Ghiduri
Alege un subiect pentru a descoperi mai multe sfaturi utile
Nu am găsit niciun articol pe acest subiect.