Litigiile cu băncile pot fi mediate și de entitatea SAL a ANPC
Consumatorii care întâmpină dificultăți cu băncile și instituțiile financiare nebancare (IFN) se vor putea adresa Direcției de Soluționare Alternativă a Litigiilor (DSAL) din cadrul ANPC, a informat autoritatea pentru protecția consumatorilor.
Soluționarea alternativă a litigiilor (SAL) este o procedura reglementată, prin care sunt evitate procesele în instanță. Principalul avantaj este că timpul de răspuns este mult mai rapid, iar serviciile sunt gratuite pentru consumatori.
Eliminarea CSALB de pe lista entităților SAL
Medierea conflictelor dintre bănci și clienți s-a realizat până acum doar prin Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Sectorul Bancar (CSALB), entitatea specializată, finanțată de sectorul bancar.
Decizia ANPC de a prelua litigiile cu băncile a fost luată după ce CSALB a fost eliminată de pe lista entităților SAL, deoarece nu respectă condițiile legale impuse acestor entități. Colegiul de coordonare al CSALB (structura care decide regulamentul de funcționare al entității) nu mai include de ani buni un reprezentant al asociațiilor de consumatori, în condițiile în care legea impune un astfel de membru.
Eliminarea CSALB de pe listă a fost decisă în 2018 de Ministerul Economiei, după care CSALB a cerut anularea deciziei la Curtea de Apel București, unde a pierdut procesul. A atacat decizia apoi la Înalta Curte de Casație și Justiție, care a respins definitiv recursul CSALB în decembrie 2024, potrivit Financial Intelligence.
Entitatea SAL a ANPC va prelua litigiile cu băncile până când CSALB își va remedia problemele.
Medierea prin CSALB este mai departe disponibilă
Chiar și în actualele condiții, CSALB afirmă că poate media mai departe conflictele dintre bănci și clienți, deoarece atribuțiile sale sunt stabilite prin lege. Ordonanța nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor acordă în mod expres atribuții specifice pentru centrul SAL din domeniul bancar.
În plus, CSALB a transmis o informare prin care acuză ANPC că dezinformează publicul, precizând ca ea este singura entitate abilitată pentru soluționarea alternativă a litigiilor din domeniul bancar.
În concluzie, consumatorii au de ales între două entități pentru a-și rezolva disputa cu banca, deoarece ambele preiau litigii din domeniul bancar pentru moment. Însă pentru ca medierea să se producă este nevoie ca banca reclamată să accepte procedura. Este puțin probabil ca instituțiile de credit să fie de acord cu medierea prin entitatea SAL a ANPC și cel mai probabil vor alege CSALB. Prin urmare, consumatorii care doresc să-și rezolve problemele prin mediere vor trebui să apeleze, ca și până acum, la CSALB.
În cazul disputelor transfrontaliere, situația este neclară. Aceste dispute sunt soluționate prin intermediul rețelei europene FIN-NET, care cuprinde centrele specializate din fiecare țară. Singura entitate din România care figurează în prezent este SAL-FIN, centrul administrat de ASF pentru litigii din sectorul non-bancar. Sectorul bancar este momentan neacoperit.
Calculatoare
Ghiduri
Alege un subiect pentru a descoperi mai multe sfaturi utile
Nu am găsit niciun articol pe acest subiect.